tisdag 11 augusti 2015

"Till Harry från Maria 'Kanskes' osäkra kvinna"



Diktsamlingen Kanskes osäkra båt (1957) dedicerade 
Maria Wine till Harry Martinson 


Om bokdedikationen finns skrivet 
i Harry Martinson-sällskapets Årsbok 2014
 Till Harry från...



I utställningen på Artur Lundkvists och Maria Wines stiftelse Hagstad vid Oderljunga, Perstorps kommun finns denna diktsamling tillsammans med de båda författarnas många böcker och minnen.



Under den nu gångna helgen 9 augusti 2015 hölls den årliga traditionella Hagstaddagen för att hedra minnet och bjuda fördjupning i två stora författarskap. Årets tema för Hagstaddagen var MARIA WINE. Tonsättningar av Maria Wines dikter framfördes av stipendiater, som fått vistas en tid i Artur Lundkvists födelsegård Hagstad. I utställningen finns mycket att se, läsa och lära om Artur Lundkvist och Maria Wine. Här några bilder ur utställningen.

Under den stora eken som dominerar på gårdsplanen Hagstad, bjöds under Hagstaddagen 2015 i värmande sol, musik och diktläsning samt god kaffegemenskap och en tipsrunda  med frågor om Artur Lundqvists och Maria Wines diktning. 

Maria Wines dikt Ge mig en vacker sten ur diktsamlingen Vinge (1961) fanns med:

Ge mig en vacker sten
dock inte vackrare än
att jag kan beskriva dess skönhet
Ge mig en kärlek
dock inte större än
att jag kan besvara den
Ge mig en glädje
dock inte större än
att jag kan glädjas åt den
Om det ej lyckas
ge mig en sorg så stor
att all tanke på räddning
är omöjlig!

Rune Liljenrud

Inga kommentarer: