onsdag 13 april 2011

Tomas Tranströmer 80 år


Med dikten Gåtan bringar vi i Harry Martinson-sällskapet vår tacksamma hyllning
till Tomas Tranströmer på hans 80-årsdag


Gåtan

I atomer och i vintergator
blåser gåtor genom gåtors etrar,
spelar gåtans stora integrator
existensens brusande koraler.

Gåtan är det djupaste och största.
Där får inte tron och inte tvivlet fäste.
Tvivlare går hem och ser i väggen.
Trons utropare får tunna stämmor.
Gåtan står där och ser in i alla.

Mindre gåtor överlämnar guden
till den ängel som fått gåtans gåva.
Ängeln minskar sedan dessa gåtor
till ett omfång lämpat för vår ande.
Men den största gåtan gömmer guden.

HARRY MARTINSON: Ur Doriderna



Inom mig bär jag mina tidigare ansikten,
som ett träd har sina årsringar. Det är
summan av dem som är "jag". Spegeln
ser bara mitt senaste ansikte, jag känner av
alla mina tidigare.

Från omslaget till
TOMAS TRANSTRÖMER: Minnena ser mig



Varje läsare av Tomas Tranströmer önskas högtiden att få lyssna till honom, när han själv läser Östersjöar

Bokbandet ISBN 91-88152-03-0




Verba volant, littera scripta manet

Åke Widfeldt

/Rune Liljenrud

Inga kommentarer: